ORGANIZACJA BADANIA
Badanie zadowolenia klientów powinno być prowadzone systematycznie w
ustalonych odstępach czasu, co pozwala na śledzenie zmian zachodzących w
postrzeganiu firmy przez klientów i wykorzystywanie uzyskanych
informacji do doskonalenia.
1.
Przeprowadzenie badań ankietowych, poprzedzone przeszkoleniem
ankieterów
2.
Zgromadzenie zebranych wyników (np. w formie arkusza
kalkulacyjnego Excel, pozwalającego na
dalszą analizę
zebranych danych pod dowolnym kątem).
III Etap - Analiza zebranych danych i prezentacja wyników
Zasady konstruowania ankiety - listy pytań
Konstruowanie
ankiety jest jednym z ważniejszych etapów procesu badania zadowolenia
klientów. Przy formułowaniu pytań należy wziąć pod uwagę:
§
Czy respondent będzie miał odpowiednią wiedzę, żeby na nie
odpowiedzieć?
§
Czy pytanie będzie zrozumiałe?
§
Prawdopodobieństwo uzyskania prawdziwej odpowiedzi.
§
Wpływ sformułowania pytania na uzyskaną odpowiedz.
Jakie informacje są
potrzebne i o co należy pytać? Pytać należy o rzeczy, na które mamy
wpływ i które możemy ewentualnie zmienić
i ulepszyć, aby zadowolenie
naszych klientów z usług firmy wzrosło.
Pytanie czy
przedstawiciel handlowy powinien być wysoki czy niski nie ma sensu,
chyba, że będziemy dobierać kadrę na podstawie kryterium wzrostu. Należy
także mieć na uwadze możliwości finansowe. W pewnych sytuacjach
ulepszenie działań w danych obszarach może wiązać się ze zbyt dużymi
kosztami w porównaniu
z możliwymi korzyściami ze wzrostu zadowolenia
klientów. Innymi słowy nie warta skórka za wyprawkę.
Pytania powinny
układać się w logiczną całość, być zadawane w odpowiedniej kolejności.
Przy konstruowaniu
ankiety należy także uwzględnić czas potrzebny na przeprowadzenie
wywiadu. Przy zbyt długiej liście pytań respondent może odmówić dalszych
odpowiedzi z powodu braku czasu czy też, normalnego w tej sytuacji,
zniecierpliwienia.
Prawidłowość
konstrukcji kwestionariusza bada się w tzw. badaniu pilotażowym.
Polega to na przeprowadzeniu wywiadów na podstawie zaprojektowanego
kwestionariusza
z członkami grupy docelowej, niewchodzącymi
w skład ustalonej próby.
Ankieter powinien notować odpowiedzi, zaznaczając jednocześnie te
punkty,
w których respondent wahał się lub był zdezorientowany.
Pilotaż
służy także przetestowaniu czy założony czas przeprowadzenia wywiadu
jest realny.
Ilość wywiadów
badania pilotażowego jest zależna od wielkości i zróżnicowania próby do
badań docelowych. Przy jednorodnej próbie wystarczająca jest ilość ok. 5
wywiadów pilotażowych. Przy dużej i zróżnicowanej próbie gdzie zarówno
wiek jak i wykształcenie, zawód oraz styl życia respondentów mogą się
znacznie różnić, istotne jest przetestowanie kwestionariusza na większej
liczbie respondentów.
Krystyna Ziemianin
krystyna.ziemianin@corbo.com.pl
Copyright C 2001 CORBO Polska |