|
1 Czerwca 2005 |
BADANIE ZADOWOLENIA KLIENTÓW cz. III
|
DOBÓR PRÓBY DO BADAŃ
Badania można
realizować dla całej populacji, której dotyczą lub mogą być realizowane
jako badania fragmentaryczne, obejmujące tylko niektóre jednostki
wybrane ze zbiorowości badanej.
Badania
wyczerpujące, czyli takie w skład których wchodzi cała rozważana
zbiorowość, są zwykle kosztowne
i czasochłonne, dlatego częściej
prowadzi się badania niepełne (wybrane obiekty). Wartość poznawcza
takich badań zależy od tego, w jakiej mierze są reprezentatywne części
badanej zbiorowości (próby), tzn. czy na podstawie wyników badania
pewnej części obiektów wchodzących w skład całej zbiorowości można
wnioskować na całą zbiorowość.
W doborze próby
istotne jest, aby była ona reprezentatywna dla całej badanej populacji.
Trafność doboru próby jest warunkiem wiarygodności wyników badań.
Próba
reprezentatywna
- grupa respondentów uczestnicząca w badaniu ilościowym, reprezentująca
określoną zbiorowość, np. reprezentatywna próba dorosłych Polaków;
reprezentatywna próba użytkowników jakiegoś produktu. Rezultaty uzyskane
w próbie reprezentatywnej, z określonym prawdopodobieństwem i określoną
dokładnością, traktowane są jako opis rzeczywistego stanu całej badanej
zbiorowości.
NIEKTÓRE SPOSOBY DOBORY PRÓBY
PRÓBY LOSOWE
Próby losowe to próby oparte na prawdopodobieństwie. Każda jednostka
populacji ma jednakową i niezerową szansę znalezienia się w próbie.
Prosta próba losowa
Podstawą jest posiadanie kompletnego wykazu jednostek tworzących badaną
zbiorowość tzw. operat losowania. Po ponumerowaniu wszystkich jednostek,
dokonuje się wyboru odpowiednich tablic liczb losowych, tak aby rząd
wielkości populacji był nie większy od liczby cyfr w tablicach. Po
dokonaniu wyboru przypadkowego miejsca w tablicach, od którego
rozpoczyna się odczytywanie liczb losowych, dokonuje się odczytu tak
długo, aż uzyska się odpowiednią liczbę jednostek tworzących próbę.
Warstwowa próba
losowa
Jeżeli 20 % klientów firmy robi 80% obrotów, to celowy będzie taki dobór
próby, aby 80% próby stanowili klienci robiący 80% obrotu a pozostałe
20% mniejsi klienci razem wypracowujący 20% obrotu. Losowanie wówczas
odbywa się w dwóch warstwach. Czasami celowy jest podział na większą
ilość warstw.
PRÓBY NIELOSOWE
Próba wygodna
Polega na zbieraniu danych w jakiejkolwiek łatwo dostępnej grupie, np.
wśród przechodniów lub wśród kupujących w supermarkecie. Aby wyniki
sondażu były wiarygodne próba musi być tak dobrana, aby jej struktura
odzwierciedlała docelową populację.
Próba kwotowa
Jest to dobór próby pod względem struktury odzwierciedlającej całą
populację. Pod uwagę bierze się np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania.
Jedną z
najistotniejszych kwestii jest
określenie wielkości próby, co zależy od kilku
czynników, z których cztery są najważniejsze:
-
zakładana
wielkość akceptowalnego błędu pomiaru
-
zakres
zmienność mierzonej cechy w populacji (większa wariancja - większa
próba)
-
zakładany
przedział ufności (mniejszy przedział ufności - większa próba)
-
wielkość
populacji (im większa populacja, tym próba może stanowić mniejszy
odsetek populacji)
Dla potrzeb badania
satysfakcji klientów zakłada się, że jeżeli wielkość próby przekroczy
200, niezależnie od wielkości całej populacji, da ona możliwy do
przyjęcia stopień trafności. W przypadku próby przekraczającej 200, dane
otrzymane w wyniku badań będą zgodne z krzywą rozkładu normalnego,
większość odpowiedzi nie będzie odbiegała od średniej arytmetycznej a
niewielka liczba mniej typowych wyników na krańcach rozkładu nie
spowoduje skośności wszystkich odpowiedzi.
Tak więc przy
badaniu satysfakcji klientów próba wielkości 200 do 500 zagwarantuje
dokładność wynoszącą
± 1% przy poziomie ufności wynoszącym 95% (wg Niger Hill i Jim Alexander „Pomiar satysfakcji i lojalności klientów”).
Krystyna Ziemianin
krystyna.ziemianin@corbo.com.pl
Copyright C 2001 CORBO Polska |