ZNACZENIE ZADOWOLENIA KLIENTÓW W ŚWIETLE WYMAGAŃ NORM SERII ISO 9000
PN-EN ISO 9001 ”Systemy
Zarządzania Jakością. Wymagania”
5.2
Orientacja na klienta
Najwyższe
kierownictwo powinno zapewnić, że wymagania klienta zostały
określone i spełnione w celu zwiększenia zadowolenia klienta ( patrz
7.2.1
i 8.2.1)
7.2.1 Określenie wymagań
dotyczących wyrobu
Organizacja powinna określić:
a) wymagania
wyspecyfikowane przez klienta w tym wymagania dotyczące dostawy
i
działań po dostawie,
b) wymagania
nie ustalone przez klienta, ale niezbędne do wyspecyfikowanego lub
zamierzonego zastosowania wyrobu, jeżeli jest ono znane,
c) wymagania
ustawowe i przepisy dotyczące wyrobu,
d) wszelkie
dodatkowe własne wymagania.
7.2.3 Komunikacja
z klientem
Organizacja powinna określić i wdrożyć skuteczne ustalenia związane
z komunikacją z klientami dotyczące:
a)
informacji
o wyrobie
b)
zapytań
handlowych, postępowania z umowami lub zamówieniami, łącznie ze
zmianami,
c)
informacji
zwrotnej od klienta, w tym dotycząca reklamacji klienta.
8.2.1
Zadowolenie klienta
Jako jeden z mierników funkcjonowania systemu zarządzania jakością,
organizacja powinna monitorować informacje dotyczące percepcji
klienta, co do tego czy spełniła jego wymagania. Należy określić
metody uzyskiwania i wykorzystywania tych informacji.
PN-EN
ISO 9004:2000 „Systemy Zarządzania Jakością. Wytyczne doskonalenia
funkcjonowania”
5.2 Potrzeby i
oczekiwania stron zainteresowanych
5.2.2
„…..
W celu spełnienia potrzeb i oczekiwań klienta i użytkownika
końcowego zaleca się, aby kierownictwo organizacji:
-
zrozumiało
potrzeby i oczekiwania klientów, w tym klientów potencjalnych,
-
określiło
dla swoich klientów i użytkowników końcowych najważniejsze
właściwości wyrobu,
-
zidentyfikowało i oceniło konkurencję na rynku,
-
zidentyfikowało możliwości rynkowe, słabości i przyszłą poprawę
konkurencyjności.
…..”
Wzrastająca popularność badań satysfakcji klientów wiąże się z tym,
iż firmy pragnące odnieść sukces na rynku coraz częściej zdają sobie
sprawę ze strategicznej wagi oczekiwań klientów, sposobu
postrzegania przez nich firmy oraz konieczności określania stopnia
ich zadowolenia.
Zadowolenie - stan odczuwany przez jednostkę, związany z porównaniem
postrzeganych cech produktu lub usługi z oczekiwaniami dotyczącymi
tychże cech.
Oczekiwania - są tworzone na podstawie wcześniejszych doświadczeń,
opinii przyjaciół oraz informacji, a także obietnic składanych przez
sprzedającego i konkurencję.
„Poziom
satysfakcji klienta jest odzwierciedleniem tego, w jakim stopniu
produkt całkowity oferowany przez daną organizację zaspokaja zbiór
wymagań klienta” Nigell Hill, Jim Alexander
Satysfakcja
klienta => Utrzymanie klienta => Zysk organizacji
Utrzymanie
klientów kosztuje dużo mniej niż pozyskanie nowych klientów.
Prawie każda firma w swojej misji wspomina o satysfakcjonowaniu
klientów.
Czy wiemy, jaki efekt przynoszą nasze wysiłki w kierunku „sprawienia
radości” naszym klientom?
Nie można
kierować czymś, czego nie umiemy zmierzyć. Poziom satysfakcji
naszych klientów powinniśmy mierzyć i na tej podstawie podejmować
stosowne kroki, doskonalenie działań, pozwalające osiągnąć
zadowalający i stale wzrastający poziom zadowolenia.
Pomiar satysfakcji klienta polega na mierzeniu tego, jak klient
postrzega działalność dostawcy. Oceniając stopień satysfakcji nie
można polegać wyłącznie na informacjach płynących z firmy.
Jakkolwiek dział kontroli jakości raportuje o braku defektów a dział
logistyczny o terminowych wysyłkach, opinia klientów na temat
działania firmy może być inna.
Jedną z metod stosowanych do spełnienia wymagania normy odnośnie
badań satysfakcji jest system rejestrowania i analizowania skarg i
reklamacji. Daje to pewien obraz, pozwala podejmować działania
korygujące i zapobiegawcze, lecz brak reklamacji niekoniecznie
świadczy o tym, że nasi klienci są w 100% zadowoleni. Bywa tak, że
niezadowolony klient nie powiadomi nas o tym, lecz po prostu zmieni
dostawcę.
Istotnym elementem badań satysfakcji jest określenie, co tak
naprawdę jest ważne z punktu widzenia klienta. Następnym etapem jest
ustalenie jak klienci oceniają nasze działania w ważnych dla siebie
obszarach.
Skuteczna
strategia utrzymania klienta powinna być oparta na robieniu
najlepiej tego, co jest najważniejsze z punktu widzenia klienta,
dlatego opracowując ją należy się kierować pomiarami satysfakcji
klienta.
Badania i pomiary
satysfakcji klientów są prowadzone przez nieliczne organizacje, mimo
pełnej świadomości kierownictwa przedsiębiorstw dotyczących korzyści
z tych badań. Na poparcie tej tezy można przytoczyć wyniki badań
Juran Instytut z 1994 roku. Wśród kierownictwa 200 największych
amerykańskich firm, 90% badanych stwierdziło, że „maksymalizacja
satysfakcji klientów prowadzi do maksymalizacji zyskowności i
udziału w rynku”.
Badanie satysfakcji klientów dostarcza szerokiej wiedzy w
następujących obszarach: jak klienci oceniają produkt, jak klienci
postrzegają firmę, jakie czynniki współpracy z firmą ważne są dla
klientów, jak klienci oceniają produkty naszych konkurentów. Analiza
pozwala określić mocne i słabe strony produktów oraz firmy, wskazuje
obszary, które należy poprawić w firmie pod względem funkcjonowania,
wskazuje czynniki, które mają wpływ na lojalność klientów, a także
określa sposób budowy silnych relacji z klientem.
Krystyna
Ziemianin
krystyna.ziemianin@corbo.com.pl