„Mądrej głowie dość dwie słowie”. To
powiedzenie bardzo dobrze oddaje sposób porozumiewania się ludzi.
Stosujemy skróty myślowe, posługujemy się sloganami, aby ułatwić i
przyspieszyć przekaz informacji. Tak więc
w potocznym języku firm pojawiło się i zakorzeniło uproszczenie pt.
ISO, które jest różnie kojarzone i rozumiane. Dla niektórych ISO to
biurokracja dla innych moda a jeszcze innych to jakiś niezrozumiały
skrót, który ich nie dotyczy choć w firmie wdrażają lub mają ISO.
Aby
zrozumieć co to jest ISO trzeba sobie uświadomić, że organizacja, firma
, która mówi, że ma ISO myśli albo powinna myśleć o Systemie
Zarządzania Jakością.
Rozszyfrujmy to pojęcie.
„System” czyli (z gr. systema)
- skoordynowany wewnętrznie układ elementów, mający określoną
strukturę, stanowiący logicznie uporządkowaną całość / na podstawie
Słownika Wyrazów Obcych/. Dla ułatwienia zrozumienia posłużmy się
przykładem jakiegoś systemu znanego z innych dziedzin życia np.
komputer. Sama maszyna nie będzie działać jeżeli nie zainstalujemy na
niej systemu operacyjnego, czyli nie powiemy maszynie, w sposób dla
niej zrozumiały co, kiedy i jak ma robić. Ale to nie wszystko. Żeby
napisać jakiś tekst, zrobić tabelkę, wykonać kalkulacje potrzebne są
dodatkowe programy – edytory, arkusze kalkulacyjne, komunikatory i inne
i to jest już działanie w ramach systemu czyli wdrażanie systemu.
Drugi
element to: „Zarządzanie” – planowane, gospodarowanie,
kontrolowanie, rozliczanie. Samo podjęcie decyzji o wdrożeniu systemu
nie daje pożądanych efektów. Potrzebny jest aktywny i świadomy udział
kierownictwa firmy
w zarządzaniu jakością. Bardzo ważną rolę we wdrażaniu a następnie
utrzymaniu systemu pełni przedstawiciel kierownictwa ds. systemu czyli
tzw. Pełnomocnik. Osoba pełniąca tą funkcję musi posiadać doświadczenie
w kierowaniu ludźmi i projektami oraz mieć ugruntowaną pozycję w firmie
i bezpośredni dostęp do kierownictwa decyzyjnego, aby skutecznie
wprowadzać założone rozwiązania. Od zaangażowania tej osoby i jej
autorytetu
w firmie zależy skuteczność realizacji tego projektu a następnie jego
prezentacji wobec auditorów jednostki certyfikującej. W przypadku
firmy, której struktura jest wielooddziałowa niezbędne jest wyznaczenie
dodatkowo osób w poszczególnych oddziałach które będą na co dzień
nadzorować wdrażanie opracowanych rozwiązań
i odpowiadać za raportowanie wyników oceny skuteczności realizowanych
procesów.
„Jakość” – zdolność czegoś do
spełniania wymagań.
Jakość w przypadku systemu zarządzania organizacją jest pojęciem
dynamicznym. Trudno powiedzieć czy organizacja ma oczekiwaną jakość
jeżeli nie zrobimy porównań np. z naszymi poprzednimi dokonaniami,
innymi firmami czy oczekiwaniami tzw. satysfakcja –zadowolenie klientów.
Tak
więc ISO najlepiej rozumieć jako ciągłe doskonalenie,
spełnianie potrzeb i oczekiwań klientów
i zainteresowanych stron w tym również klientów wewnętrznych czyli
pracowników.
Włodzimierz
Gaudyn
wlodzimierz.gaudyn@corbo.com.pl
Copyright C 2001 CORBO Polska |